Památník hornictví a hutnictví, CHKO Brdy

 


Kraj: Středočeský

Okres: Příbram

GPS souřadnice: 49.6724000N, 13.9191700E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/bozadukezo


Byl krásný den a já jsem se toulal chráněnou krajinnou oblastí Brdy. Na obloze se proháněly šedivé mráčky a já jsem si pod fousky poštěkával, že by mohlo začít sněžit. Studený větřík zlehka vanul, na zemi byla troška sněhu. Zkrátka den byl jako stvořený pro pořádnou prochajdu.

 

Tlapal jsem po zpevněné lesní cestě do mírného kopečka a užíval jsem si každý krok. Kolem mne byl hluboký les, ve kterém vysoký strom rostl po boku vysokého stromu. Pod stromy ležel snížek, přes který bylo znát, že zakrývá koberce mechu, ze kterých jen občas vykouknul pařez.

 

S radostí mne vlastní tlapkal jsem lesem. Co chvilku jsem svištěl slalom mezi stromy, co chvilku jsem dělal psí kusy se ségruší. Cesta mi šla krásně od tlapek a než jsem se v hlubokém lese pořádně rozkoukal, zmerčil jsem turistický přístřešek jen mrňousek vedle cesty.

 

Jen co jsem turistický přístřešek zmerčil, kopnul jsem do vrtule a svištěl jsem na průzkum. Svištěl jsem do kopečka rychleji než rychle. Ušadla mi plápolala na kebuli, tlapky mi klouzaly a chvost měl co dělat, aby mne udržel na všech čtyřech. Ale ani to, že mi tlapky podkluzují a na dva kroky dopředu sklouznu jeden krok zpátky, mne nemohlo zastavit.

 

Než jsem se nadál, byl jsem u přístřešku, za kterým jsem zmerčil spoustu valů. Valů, které jsem musel prozkoumat.

 

Zamával jsem přístřešku chvostem na rozloučenou a v mžiku jsem svištěl slalom mezi vysokými stromy a prohlížel jsem si val za valem. Co chvilku jsem byl na valu a rozhlížel jsem se po okolí. Co chvilku jsem byl za valem a hledal jsem stopy, které by mi prozradily, proč tu valy jsou.

 

Když jsem měl valy v merku, když jsem měl v merku stopy mých místních kámošů, vydal jsem se zpátky k člobrdici, která právě ukrývala malovaný kamínek v přístřešku. Jen co jsem k člobrdici dotlapkal, jen co jsem se u přístřešku rozhlédnul, zmerčil jsem u cesty obrovský kámen a na kameni cedulku. Co na cedulce stojí, to mi v mžiku prozradila člobrdice. Prý jsem objevil místo, kde se již ve čtrnáctém století zpracovávalo stříbro z místních rud.

 

To vám štěknu kamarádi, jen co mi cedulku člobrdice přečetla, štěklo mi, kde se tu valy asi vzaly. V tu samou chvíli mi štěklo, že jsem prozkoumával místo, kde před mnoha a mnoha lety byl čilý člobrdí ruch. Ruch, který by v místě dnes jeden pohledal.

 









Tipy na výlety s místem pro zaznamenání vašich zážitků, vlepení fotek i k otisknutí turistických razítek z navštívených míst, najdete v našem Turistickém zápisníku, který je k dostání na našem webu https://tulacci.cz/turisticky-zapisnik-chko-brdy/p1.

Komentáře