Gangloffův kříž, CHKO Brdy

    


Kraj: Středočeský

Okres: Příbram

GPS souřadnice: 49.5689714N, 13.7804636E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/dosavurufa

Byl krásný den a já jsem se toulal hlubokými brdskými lesy. Z oblohy na mne shlížel kamarád Puňťa, který dělal den krásnější než krásný. Do kroku mi pěli kamarádi ty nejkrásnější písně, jaké jen zapět umí. Les, kterým jsem tlapkal ták krásně voněl, až jsem si místy připadal, jako bych byl v pohádce.

 

Krok za krokem tlapkal jsem do táhlého kopečka po zpevněné lesní cestě. Všude, kam jen očadlo pohlédlo, rostly vysoké stromy. Pod vysokými stromy rostly mladé rozčepýřené stromky. Pod stromy a stromky merčil jsem místy koberce borůvčí, jinde koberce mechu. Merčil jsem i skalky a balvany, merčil jsem pařezy porostlé mechy i choroši.

 

Tlapkal jsem nádherným hlubokým lesem a užíval jsem si každý krok. Tlapkal jsem lesem mne ták dobře známým a prohlížel jsem si ho píď po pídi. Očadla si prohlížela les a hledala, co se za dobu mé nepřítomnosti změnilo. Famfrňák si užíval vůni lesa a snažil se navětřit přítomnost mých lesních kámošů. Podle stop jsem moc dobře věděl, že v mé blízkosti bydlí mnoho mých kámošek srnek. Věděl jsem, že i kámoši divočáci tu jsou doma. Dokonce jsem zjistil, že kdesi v mé blízkosti bydlí pořádný kanec, jaký se jen tak nezmerčí.

 

Jen co mi štěklo, že bych se mohl srazit s pořádným kancem, zrychlil jsem krok. Krok za krokem tlapkal jsem rychleji a rychleji. Najednou jsem zjistil, že svištím s větrem o závod a s radostí v kožíšku kupředu a nic mne nemůže zastavit.

 

Svištěl jsem kupředu rychleji než rychle. Ušadla mi plápolala na kebuli, chvost měl co dělat, aby vyrovnal i malé zatáčky. Od tlapek se mi prášilo a stromy kolem mne proměnily se v jednu velkou rozmazanou šmouhu.

 

Usvištěl jsem mnoho kroků, prosvištěl jsem přes rozcestí. Najednou, přímo přede mnou, vyrostl na malém kamenném kopečku kříž větší než velký. Na malém kopečku přímo přede mnou vyrostl velký kovový kříž, prazvláštně točený.

 

Jen co jsem kříž zmerčil, zastavil jsem se. Štěklo mi, kam mne tlapky zanesly. Štěklo mi, že jsem u kříže, který je od samotného lesmistra Karla Gangloffa. Toho lesmistra, který se v době dávné staral o místní les i mé kámoše a dělal brdské lesy krásnými a živými. A i díky jeho práci si dnes mohu svištět nádhernou přírodou.

 











Komentáře