Tři kříže, CHKO Brdy

     


Kraj: Středočeský

Okres: Příbram

GPS souřadnice: 49.5651281N, 13.7852447E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/fuvaranule

Byl krásný teplý den a já jsem se toulal po Brdech. Z oblohy na mne shlížel kamarád Puňťa, který dělal den i brdský les krásnější než krásný. Právě díky paprskům kamaráda Puňti byl les, kterým jsem tlapkal, tak tajemný a pohádkový, jako už dlouho ne. Kolem Puňti občas proletěl bílý naducaný mráček, který oblohu ještě více oživil. Tento krásný den jsem si tlapkal po měkoučké lesní cestě napříč hlubokými brdskými lesy a užíval jsem si každý krok.

 

Po levé i pravé tlapce mi rostly vysoké jehličnaté stromy. Pod stromy merčil jsem koberce mechu a občas i skalku či balvan. Merčil jsem také spoustu pěšinek, které vedly kamsi do hloubi lesa. To se ví, jen co jsem pěšinky zmerčil, byl jsem k nezastavení. U první pěšinky jsem zamával člobrdici chvostem na rozloučenou a vydal jsem se na průzkum.

 

S očadly, ušadly i famfrňákem v pohotovosti prozkoumával jsem pěšinky. Zaposlouchaný do zpěvu kamarádů ptáčků zkoumal jsem pěšinku po pěšince. Na nejedné pěšince objevila očadla stopy mých kámošek srnek a kámošů srnečků. Na nejedné pěšince navětřil famfrňák vůni jara a květin, které kvetly všude kolem mne. Na nejedné pěšince jsem si jen tak svištěl s radostí mne vlastní a rychlostí mi nevlastní, s radostí v kožíšku.

 

Když jsem měl pěšinky v merku, vrátil jsem se zpátky k člobrdici. Pomalu a jistě tlapkal jsem po jejím boku. Protlapkal jsem místem, kde starou lesní cestu lemovaly kamenné patníky. Protlapkal jsem zatáčkou, kde jsem zmerčil spoustu šťavele kyselého, který ták krásně kvetl. Najednou, jen mrňousek přede mnou, zmerčil jsem místo mne ták dobře známé, které bylo něčím jiné. Čím, to jsem musel zjistit.

 

Jen co jsem mne ták dobře známé místo zmerčil, zamával jsem člobrdici chvostem na rozloučenou a rychleji než rychle vyrazil jsem kupředu. Usvištěl jsem jen pár kroků, skočil jsem i dlouhý skok. V mžiku už jsem byl u svého cíle, na místě, kde stojí tři kříže. Tři kříže mne ták dobře známé, ale které se za poslední dobu změnily. Čím, to jsem ale ani zblízka na první pohled nezmerčil.

 

Tlapkal jsem kolem křížů a valil jsem očadla. Všechny tři kříže byly na svém místě. I datum 28. 10. 1928 na kříži bylo. Stále mi však něco neštymovalo. Už jsem kolem křížů protlapkal poněkolikáté. Už jsem měl tlapky skoro zamotané, tak jsem se posadil. Jen co jsem se posadil, zmerčil jsem, co se u tří křížů změnilo. Před jedním ze třech křížů, myslím, že před tím nejstarším, objevil se zelený klobouk. Ten klobouk, kteří v dnešní době nosí myslivci. Ale kdo ví, třeba v době dávno minulé ho nosili i další lidé, kteří v lesích pracovali. A kdo ví, třeba podobný klobouk nosil i člobrda, na jehož památku na místě tři kříže stojí.











Komentáře