Zřícenina hradu Třemšín, CHKO Brdy

      


Kraj: Středočeský

Okres: Příbram

GPS souřadnice: 49.5668817N, 13.7774044E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/nomudocope

Byl krásný den a já jsem se toulal po Brdech. Z oblohy na mne shlížel kamarád Puňťa a svými paprsky mi zahříval kožíšek. Do kroku mi pěli kamarádi ptáčci ty nekrásnější písně, jaké jen zapět umí. Teplý větřík mi občas počechral kožíšek, prý jen proto, aby mi pod paprsky kamaráda Puňti nebylo moc teplo. Les, kterým jsem tlapkal ták krásně voněl, až jsem si připadal, jako bych byl v pohádce.

 

Kapličku na Třemšíně jsem měl v merku. V tlapkách jsem měl i samotný vrchol Třemšín. Nyní už jsem svištěl po pěšinkách a hledal jsem zbytky hradu, který strážil blízký Rožmitál pod Třemšínem a mnoho Podbrdských obcí. Hledal jsem zbytky hradu, který se málem nepovedlo dobýt ani samotnému Janu Žižkovi. Prý až tři oříšky mu k vítězství dopomohly. Co je na tom pravdy, to vám kamarádi neštěknu. Co vám ale o třech třemšínských oříšcích štěknout mohu je, že brzy na mém webu najdete legendu, která o dobytí hradu vypráví.

 

Svištěl jsem po pěšinkách a nic mne nemohlo zastavit. Po levé tlapce jsem měl tajemné zídky, majestátní stromy i samotný vrchol Třemšín. Po pravé tlapce, to byla jiná. Po pravé tlapce měl jsem chvílemi svět jako na tlapce, chvílemi jsem merčil hluboký les.

 

Zkoumal jsem pěšinku za pěšinkou. Zkoumal jsem zákoutí za zákoutím. Prohlížel jsem si zbytky zdí pradávného hradu. Mapoval jsem zákoutí za zákoutím. Hledal jsem tajemné chodby, o kterých vypráví jedna z dalších pověstí, kterou mi člobrdice četla.

 

Prozkoumal jsem mnoho pěšinek, prozkoumal jsem mnoho zákoutí. Najednou jsem se objevil na zdi vedoucí přes propast. Vedle zdi zmerčil jsem pěšinkou vedoucí hluboko pode mne a poté mizí v dáli.

 

To se ví, neodolal jsem. Jen co jsem tajemnou pěšinku zmerčil, zamával jsem člobrdici chvostem na rozloučenou a rychleji než rychle vyrazil jsem na průzkum. Sesvištěl jsem ze srázu a jen co jsem se zastavil, po levé tlapce zmerčil jsem do kamene vytesáno několik slov. Jen o mrňousek dál zmerčil jsem další kamennou tabulku. Zmerčil jsem tabulku, na které je vytesáno datum, kdy prý byla zeď postavena.

 

To vám štěknu, kamarádi, jen co jsem cedulky zmerčil, jen co jsem zvedl kebuli k obloze, štěklo mi, že bych se měl vrátit zase zpátky k člobrdici. Vždyť sráz, který jsem sesvištěl jako jura, je opravdu prudký. Navíc je pod srázem spousta spadaného listí, které mne až na bříšku lechtalo. Až se proto vydáte v mých stopách, buďte prosím opatrní. Jen málokterý tulák zříceninu hradu Třemšín opravdu důkladně prozkoumá. A asi to tak má být. Pěšinky jsou místy úzké, místy strmé. A to není průzkum pro každého.











Komentáře