Přírodní památka Smyslov

        


Kraj: Jihočeský

Okres: Strakonice

GPS souřadnice: 49.4193617N, 13.8022003E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/fumetenafe

Byl krásný den a já jsem po boku ségruše a člobrdice toulal po jižních Čechách. Z oblohy na mne shlížel kamarád Puňťa, kolem kterého pluly bílé mráčky. Vlahý větřík vanul a příjemně šuměl ve větvích. Ptáčci pěli písně krásnější než krásné. Všude, kam jen jsem se podíval, poletovali kámoši z hmyzí říše. Zkrátka den byl jako stvořený pro pořádnou prochajdu.

 

Tlapkal jsem ve stínu vysokých stromů po měkoučké cestě porostlé vysokou travičkou. Bylo znát, že tlapkám místy, kam moc člobrdů nezavítá. Proč tomu tak je, to mi bylo záhadou. Příroda kolem mne byla nádherná. Rybník střídal rybník. Strom střídal strom. Nebylo snad místa, kde by rostly dva stromy stejného druhu vedle sebe. Pod stromy merčil jsem balvany všech velikostí, některé holé, jiné porostlé mechem či lišejníky.

 

Svět jsem měl jako na tlapce. Přes vysokou travičku merčil jsem do dáli daleké. Merčil jsem daleké lesy, merčil jsem daleká pole i louky. Za vší tou krásnou přírodou merčil jsem mé oblíbené Brdy. S Brdy jako by končil svět a začínalo nebe. Za Brdy jsem krom oblohy nezmerčil zhola nic.

 

Tlapkal jsem vysokou travičkou s úsměvem na kebuli a s radostí v kožíšku. Travička mne šimrala na bříšku a já jsem měl co dělat, abych se jí nesnažil uniknout. Jenže v této krásné přírodě jsem musel tlapkat hezky u člobrdice. V travičce bych prý mohl vyrušit mé místní kámoše, kteří mohou mít malé členy rodinky. A to já bych tuze nerad.

 

Pomalu a jistě tlapkal jsem po boku člobrdice a z cesty jsem se snažil zmapovat okolí. Protlapkal jsem kolem obrovitých divizen, protlapkal jsem kolem balvanů. Za balvany zmerčil jsem nádherný košatý strom. Pod stromem zmerčil jsem cedulku s nápisem PŘÍRODNÍ PAMÁTKA.

 

Tlapkal jsem nádhernou přírodní památkou Smyslov, místy, které moc dobře znám, ale které jsem nepoznal. A to se sem, kamarádi, vracím každý rok. Jenže každý rok je přírodní památka jiná. Třeba letos. Letos je ták rozkvetlá, jak rozkvetlou jí nepamatuji. Také je živější než živá. Kámoši z hmyzí říše jsou tu na každém kroku. A pilně opylovávají svými sosáčky místní květiny. Květiny, které nikde jinde objevit nemusíte.














Komentáře