Pomník obětem 1. světové války

 


Kraj: Jihočeský

Okres: Strakonice

GPS souřadnice: 49.4292919N, 13.8212000E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/ledumahuha

Byl krásný den a já jsem se toulal po boku ségruše a člobrdice v jedné hluboké bučině v jižních Čechách. Z oblohy na mne shlížel kamarád Puňťa, ale já ho přes mohutné koruny buků nezmerčil. Jen podle zelené barvy korun stromů jsem věděl, že Puňťa na obloze je. Takhle krásně zelenou barvu totiž umí vykouzlit buky jen tehdy, když je svými paprsky laská právě kamarád Puňťa.

 

V korunách buků schovávali se před paprsky kamaráda Puňti i mí opeření kámoši ptáčci. Z korun stromů se ozýval zpěv, jaký jsem dlouho neslyšel. Ptáčci se předháněli v tom, kdo zazpívá píseň hezčí. Dohromady tak vznikla skladba neslýchaná, kterou si přišli a přiletěli poslechnout i mí kámoši z hmyzí říše.

 

Tlapkal jsem po měkoučké lesní cestě zaposlouchaný do zpěvu kamarádů ptáčků. Očadla byla zakoukaná do kouzelné zelené. Famfrňák si užíval vůni lesa, když se cesta má rozdělila na cesty dvě, mezi kterými objevila se pěšinka. Vedle pěšinky zmerčil jsem něco, co jsem musel prozkoumat.

 

V mžiku jsem kopnul do vrtule a rychleji než rychle vyrazil jsem kupředu. Usvištěl jsem jen pár kroků a byl jsem u svého cíle. Stál jsem u pěšinky s očadly navrch kebule a prohlížel jsem si místo nevídané.

 

Po levé i pravé straně pěšinky, merčil jsem obrovské kamenné desky. Desky byly popsané jmény člobrdů a jejich povoláním. Jména byla na desky vytesána písmem, které se v dnešní době jen málokdy zmerčí. A mne tak štěklo, že stojím na místě s dlouhou historií.

 

Když mi člobrdice jména četla, nezapomněla dodat, že všichni tihle člobrdové byli z blízkého okolí a že padli v první světové válce. Ta prý byla strašně dávno, ale dodnes se na ní vzpomíná.

 

S těžkou kebulí a se spoustou myšlenek, vyrazil jsem dál, prozkoumat pěšinku mezi deskami. Tlapkal jsem pomalu, tempem tlapka tlapku mine. Vytlapkal jsem na kopeček, když se přímo proti mne, jen pár krůčků přede mnou, objevil obrovský kříž nezvyklého tvaru, který hrdě stojí ve stínu majestátních buků.

 

I tento nezvyklý kříž j součástí pomníku. U kříže jsem objevil i několik svíček. Svíčky mi prozradily, že na toto místo chodí ještě dnes člobrdové zavzpomínat.













Komentáře