Branišovský les

 


Kraj: Jihočeský

Okres: České Budějovice

GPS souřadnice: 48.9821311N, 14.4230297E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/legefofamu

Branišovský les najdete na samotném okraji Českých Budějovic. Je to les hluboký a strašidelný. Sám jsem v Branišovském lese na strašidlo narazil. Byla černá noc. Vedle jedné z mnoha cest sedělo v černočerné tmě černé strašidlo. Vedle černého strašidla sedělo strašidlo bílé. A další strašidla právě vcházela do lesa. Jenže tohle vy, kamarádi, tento rok v Branišovském lese nezažijete. Strašidla se připravovala na noční bojovku. Noční bojovka je v Branišovském lese tuším jen jednou za rok. A já jsem se Branišovským lesem toulal zrovna tehdy, když se po něm strašidla proháněla. Ale to byl jen jeden večer. V jiné večery a ani přes den jsem na strašidlo nenarazil.

 

Kdybych o Branišovském lese neposlouchal legendy, snad bych nevěřil vlastním očadlům. Jenže já místní legendy znám. O strašidlech jako takových se nezmiňují. Zato prý po lese rejdí ohnivé oči. Jsou místa, kde jsou slyšet kroky šustící ve spadaném listí a to i tehdy, když na zemi žádné spadané listí není. Údajně tu mělo přistát UFO. A také se tu prý měli zastřelit vojáci. To poslední se prý opravdu stalo. Prý se tak stalo z leknutí jednoho z vojáků. Ale ostatní legendy se prokázat nepodařilo. A ani já je potvrdit nemohu. A to jsem Branišovský les důkladně zkoumal několik dní.

 

Toulal jsem se Branišovským lesem po boku ségruše, člobrdice a občas i po boku člobrdy. Objevil jsem mnoho krásných míst. Užíval jsem si vůni hlubokého lesa i množství pěšinek vedoucích napříč lesem. Vysoké stromy byly všude, kam jen jsem se lesem vydal. Místy byl les smíšený, jindy jehličnatý. V lese jsem objevil spoustu krásných míst.

 

V hloubi lesa objevil jsem rybníček Šuspák. Kolem rybníčku rostly nádherné borovičky. Šuspák měl zajímavou barvu vody. Byla ták tmavá a přitom ták čistá. Podobnou vodičku jsem ještě nikde jinde nezmerčil.

 

Kousek za Branišovským lesem objevil jsem Strom republiky. Dnes je to mladá lipka, která byla zasazena ke 100. výročí založení Československa. U lipky jsem zmerčil prazvláštní zvíře vyřezané ze dřeva. Člobrdice povídala něco o hlavě ptakopyska, ale člobrda se smál na celé kolo. Já jsem merčil jen velké bílé zuby, které dřevěné zvíře mělo. Mít já takový chrup, to by bylo bájo.

 

Kousek od mladé lipky objevil jsem památník, kříž, který upomíná na rodinu Jodlů. Kousek od tohoto pomníku a lipky, před místním vodojemem, před lety spadnul vrtulník, který pilotoval zkušený pilot. Tohle je jediná informace z historie, kterou se člobrdice o lese dozvěděla a která je opravdu doložitelná.

 

Nezapomněl jsem se zastavit u samoty U Petrů a prohlédnout si místní kapličku. V samotě U Petrů prý žila dívka, která z nešťastné lásky spáchala sebevraždu. Hrob dívky prý byl nalezen prázdný a dívka prý dodnes prochází lesem jako přízrak. Jak už jsem štěknul výše, žádný přízrak jsem v Branišovském lese nezmerčil. Navíc se v místních kronikách o tomto dívčině skutku nikdo nezmiňuje. Samota U Petrů bývalo určitě krásné stavení. Dnes je to ruina obehnaná plotem a je do ní vstup zakázán.

 

Když už jsem se Branišovským lesem toulal, tlapky mne zanesly i k Vlčí jámě. Na rozcestí Vlčí jáma jsem zmerčil vlka. Věřte tomu nebo ne, až se vydáte v mých stopách, kamarádi, a budete mít očadla na stopkách, i vy si budete moci vlka všimnout. Stráží tohle místo, na kterém se před mnoha a mnoha lety hloubily jámy, do kterých prý člobrdové dávali husy, a tím lákali vlky do míst, ze kterých se sami již nikdy dostat nemohli. Tak se v té době v této lokalitě snižovaly stavy místních vlků.

 

Ještě o jednu legendu z Branišovského lesa se s vámi, kamarádi, podělím. Branišovský les prý býval samý močál a bažina. Člobrdové si tudy zkracovali cestu nejen za lepšími zítřky a mnozí z nich už do svého vysněného cíle nedošli. Bažina je pohltila. Jejich duše prý dodnes bloudí Branišovským lesem a nenachází pokoje.

 

Vím, dnešní příběh o Branišovském lese je jiný, než ostatní mé štěky. Počasí na cestách Branišovským lesem mi moc nepřálo. Měl jsem v plánu navštívit všechna místa opředená legendami a o každém místě napsat štěk spolu s legendou. Ale jeden míní a ... Ale i tak jsem se snažil a pevně věřím, že jsem vám přinesl nové informace. A, kdo ví, třeba se v mých stopách vydáte. Branišovský les za průzkum stojí. A já už dnes vím, že se sem jednou vrátím.
































Komentáře