Lesnická NS Klobouček, CHKO Brdy

   


Kraj: Středočeský

Okres: Příbram

GPS souřadnice: 49.7150786N, 13.9461814E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/fomubotefo

 

Byl krásný podzimní den a já jsem se toulal po Brdech. Hluboký les, kterým jsem tlapkal, moc krásně voněl. Za stromy merčil jsem mlhu hustou tak, že by se dala krájet. Od cesty jsem potkával spoustu člobrdů s košíky.

 

Čím hlouběji v lese jsem tlapkal, tím byla mlha hustší. Čím hustší mlha byla, tím méně člobrdů jsem míjel. V hloubi lesa zjistil jsem, že si spokojeně svištím slalom mezi stromy, po boku mám jen ségruši a člobrdici a v kebuli obavy, abych nenarazil do mlhy.

 

Svištěl jsem lesem krásným, ba až pohádkovým. Prohlížel jsem si vysoké stromy, kolem kterých jsem svištěl po pěšinkách. Prohlížel jsem si balvany, u kterých jsem zjistil, že kdysi dávno kolem nich stávaly milíře, ve kterých uhlíři vyráběly dřevěné uhlí.

 

Jen co mi kebulí proletěla informace o milířích, uhlířích a dřevěném uhlí, štěklo mi, že to není z mé vlastní kebule. Jen co mi štěklo, že tyto informace z mé kebule nepocházejí, uslyšel jsem, jak mi člobrdice předčítá z naučné cedule informace vztahující se k místu, u kterého stojím. V tu chvíli mi štěklo, že když je na tomto místě cedule o milířích, musí být opodál cedule další, tentokrát s informacemi z jiného soudku.

 

Ve chvíli, kdy mi člobrdice dočetla poslední slova z naučné tabule, kopnul jsem do vrtule a rychleji než rychle vyrazil jsem po pěšince napříč lesem dál. Očadla jsem měl na stopkách, famfrňák a ušadla v pohotovosti. V hlubokém brdském lese hledal jsem další tabule, které by mi pověděly zajímavosti z této krásné lokality.

 

Svištěl jsem po pěšinkách, svištěl jsem po lesních cestách. Vysvištěl jsem kopeček, stlapkal jsem z kopečka. Les, kterým jsem svištěl, se měnil rychleji než rychle. Chvilkami jsem svištěl lesem jehličnatým. O chvíli později svištěl jsem bučinou. Svištěl jsem i lesem smíšeným, ták mladým, až jsem se divil. O pár kroků dál svištěl jsem lesem, ve kterém rostl jeden majestátní strom vedle druhého. Pod stromy merčil jsem pěšinky i kameny. U cesty zmerčil jsem další naučnou tabuli.

 

Zmerčil jsem tabuli, která vyprávěla o vývoji místního lesa. Na tabuli zmerčil jsem i graf, který mi prozradil, v jakém období tu jaké stromy rostly. Jen mrňousek od této cedule objevil jsem ceduli další. Ta vyprávěla o místních pramenech.

 

Co vám budu štěkat, kamarádi, cestou jsem potkal naučných tabulí několik. Každá vyprávěla o něčem jiném, ale všechny měly jedno společné. Každá cedule předávala zajímavé informace vztahující se k místu, u kterého stála.

 

Až se vydáte v mých stopách, kamarádi, nezapomeňte si obout pevné botky a raději si oblečte dlouhé kalhoty. Naučná stezka není dlouhá, ale jsou místa, která jsou na zdolání náročnější. Čeká vás však toulka krásná, na kterou budete dlouho vzpomínat.
 



























Komentáře