Mohyla Jakuba Jana Ryby, Brdy

 


Kraj: Středočeský kraj

Okres: Příbram

GPS souřadnice: 49.5870992N, 13.8383672E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/conehusuvu

Byl krásný den a já jsem se po boku ségruše a člobrdice toulal nádhernými brdskými lesy. V tlapkách jsem měl mnoho kilometrů. V merku jsem měl mnoho krásných míst. Celé mé já mělo ještě hodně sil a tak jsem se rozhodl toulat dál.

 

Tlapky mne nesly parádní bučinou. Byť byla pořádná zima, koruny buků byly stále podzimně zbarvené. Spousta listí byla na zemi, ale v korunách stromů ho bylo stále víc. Byl to pohled nevídaný. V kožíšku jsem cítil, že nám brzy nasněží. Ale nikdy bych neštěkl, že zima nakonec přijde ták rychle, že listí z korun stromů nestihne opadat a už budou stromy zahalené sněhovou peřinou.

 

Tlapkal jsem nádhernou přírodou s kebulí plnou myšlenek, když mi cestu zkřížila mne ták dobře známá, měkoučká, kořeny prorostlá, lesní cesta. V mžiku jsem změnil směr. Opustil jsem svou lesní cestu a než se člobrdice zmohla na slovo, už jsem mizel po listy maskované měkoučké lesní cestě v parádní bučině.

 

Utlapkal jsem jen pár kroků, když jsem zjistil, že svištím s větrem o závod. Listí odlétalo od mých tlapek všemi směry. Ušadla se tak tak udržela na kebuli. A já jsem si svištěl z prudkého kopečka, neřešíc, jak zastavím.

 

Řítil jsem se z kopečka s radostí mi vlastní a rychlostí mi nevlastní, když jsem po své pravé tlapce zmerči úzkou pěšinku. Změnil jsem směr. Než jsem se nadál, už jsem svištěl do kopečka, hlouběji a hlouběji do bučiny.

 

Usvištěl jsem mnoho kroků, když se pěšinka, po které jsem svištěl, ztratila. Obsvištěl jsem pár vysokých stromů, když se les rozestoupil a přímo přede mnou se objevila velká kamenná mohyla.

 

Jen co jsem mohylu zmerčil, zastavil jsem se. Na první pohled jsem moc dobře poznal, že jsem dosvištěl k mohyle Jana Jakuba Ryby, skladatele České mše vánoční. Posadil jsem se, rozjímal a čekal na člobrdici.

 

Jak jsem tak seděl a rozjímal, štěklo mi, že Vánoce jsou za dveřmi. Vždyť k mohyle Jakuba Jana Ryby tlapkám pravidelně před Vánocemi. Jen málokdy se mi stane, že bych se k mohyle vydal až po Vánocích. To se stalo tuším jen jednou, když jsem se na toto místo vypravil poprvé. Ale od té doby mám rituál, který se nemění. 












Komentáře