Smírčí kříž

  

Kraj: Plzeňský kraj

Okres: Plzeň - jih

GPS souřadnice: 49.5251050N, 13.7380367E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/nedobagude

Byl krásný den a já jsem se po boku ségruše a člobrdice toulal Podbrdskem. Na obloze zářil kamarád Puňťa, který svými paprsky zahříval zem. Kolem Puňti poletovaly bílé mráčky, které se snažily Puňťu z oblohy vystrnadit. Puňťa se však nedal a o své místo na obloze bojoval. Na zemi se tak odehrávala hra světel a stínů, která dala přírodě zvláštní atmosféru.

 

Svištěl jsem po zpevněné cestě skoro po rovince. Stoupání a klesání by tu jeden pohledal. Zato o zatáčky nouze nebyla. A ty výhledy, jaké mne doprovázely, to vám byla kamarádi pohádka. Chvilku jsem koukal na přírodní park Pod Štědrým, chvilku jsem koukal na Blatenskou pahorkatinu. Za zatáčkou zmerčil jsem pole, louky i vísky, zmerčil jsem Metelský rybník. Za další zatáčkou se mi otevřel svět a já zmerčil mé oblíbené Brdy. Ty Brdy, do kterých bych se ták móc rád opět vydal. Jenže počasí je u nás nevyzpytatelné a člobrdice stále ještě není úplně v pořádku. Ale on i ten pohled na mé oblíbené Brdy stojí za to.

 

S mými oblíbenými Brdy v merku svištěl jsem po zpevněné cestě dál a dál. Chtěl jsem být mým oblíbeným Brdům co nejblíže. Jak jsem si tak svištěl, do očadla mi padla krásná rozvětvená lipka, pod kterou jsem zmerčil lavičku. V tu chvíli se v mé kebuli zrodil plán.

 

Kopnul jsem do vrtule a s radostí a zvědavostí mi vlastní a rychlostí mi nevlastní vyrazil jsem kupředu. Svištěl jsem kupředu rychleji než rychle. Od tlapek se mi ozýval dunivý zvuk. Ušadla mi ták plápolala na kebuli, až jsem se bál, abych je neztratil.

 

Usvištěl jsem mnoho kroků, užuž jsem byl u svého cíle. Lipka i lavička se blížila takovou rychlostí, až jsem se divil. V celém mém údivu jsem prosvištěl kolem vysokého hubeného kříže, skočil jsem dlouhý skok a najednou se po mé levé tlapce objevil malý kamenný kříž.

 

To vám štěknu, kamarádi, já jsem byl ták překvapen. Jak jsem sehnal k lavičce s vidinou odpočinku a krásného výhledu, málem jsem minul smírčí kříž, který tolik znamená. Naštěstí jsem si kříže na poslední chvíli všimnul a důkladně jsem ho prozkoumal. Když jsem měl nevysoký kamenný kříž v merku, pomalu jsem se vydal k blízké lavičce, u které jsem složil celé své já a kochal jsem se pohledem na mé oblíbené Brdy. 








Komentáře