Bývalá chalupa pod Ostrým, CHKO Šumava

    

Kraj: Plzeňský

Okres: Klatovy

GPS souřadnice: 49.1998211N, 13.1540975E

Odkaz do map: https://mapy.cz/s/dodogufesu

Byl krásný den a já jsem se po boku člobrdice toulal šumavskými lesy. Puňťa teprve vstával a pomalu se snažil vystoupat na obzor. Ptáčci pěli krásné ranní písně. Příroda, kterou jsem tlapkal, ták krásně voněla, jako voní pouze po ránu teplých letních dní.

 

Tlapky mne nesly po zpevněné lesní cestě do táhlého kopečka a nic je nemohlo zastavit. Očadla rejdila po okolí a prohlížela si přírodu píď po pídi. Merčil jsem vysoké stromy, dozrávající maliní a rozkvetlé květiny, které se snažili mí kámoši z hmyzí říše opilovat. I přesto, že opilovávali ze všech sil, ještě si spokojeně bzučeli při práci. To vám byl, kamarádi, balzám na mou toulavou dušičku.

 

Spokojeně jsem stoupal vzhůru, když v tom jsem po své pravé tlapce zmerčil cosi, co mi do místního lesa nezapadlo. Promrkal jsem očadla, našponoval ušadla a famfrňákem jsem se zhluboka nadechl. Famfrňák navětřil svěží vůni lesa a trošku tajeného vzduchu, který větřím pouze ve sklepích a u zřícenin. Ušadla stále slyšela jen zvuky příroda. A očadla? Ta za vysokou trávou zmerčila zvláštně vyskládané kameny.

 

To se ví, že mi to nedalo. Zmatenější než zmatený kopnul jsem do vrtule a vyrazil jsem kupředu. Usvištěl jsem mnoho kroků, skočil jsem pár dlouhých skoků a než jsem se nadál, byl jsem u svého cíle. Pomalu a obezřetně tlapkal jsem po kraji cesty a váhal jsem, zda se mohu vydat na bližší průzkum.

 

Čekal jsem na člobrdici a místo jsem prozkoumával z dálky. Merčil jsem hromady kamení, které vypadaly jako zeď. Opodál jsem zmerčil několik sloupů vyskládaných z kamene. Jak jsem tak zkoumal místo nevídané a odkrýval jsem další kamenné valy, štěklo mi, že jsem objevil jednu z tajemných šumavských zřícenin.

 

Byl jsem na místě, kde stávaly sklárny i stavení. Byl jsem na místě, které voní tajemnem i historií. Byl jsem na místě, které se jen tak nezmerčí. Byť jsem objevil místo malé, jsem za to rád. Tyto pozůstatky domů k Šumavě neodmyslitelně patří. Mají nám říct, jaký tu byl život.

 

V blízkosti tohoto místa jsem objevil ještě několik pozůstatků stavení. Až se tak vydáte v mých stopách, kamarádi, mějte očadla na stopkách. Zbytky stavení najdete jak po levé, tak i po pravé straně cesty. Některé jsou vidět, když jdete do kopce, jiné snadno objevíte v druhém směru. Kolik bývalých stavení najít můžete, to vám neštěknu. Nejen, že jsem je nepočítal, ale také jsem si jist, že jsem neobjevil všechna. 








Komentáře